آموزش, اتوماسیون صنعتی

آشنایی با اینترنت اشیا IOT

اینترنت اشیاء

با توسعه زیرساخت و قابلیت­های شبکه جهانی اینترنت، ایده­ های جدیدی برای کنترل تجهیزات از طریق شبکه اینترنت مطرح شد. در سال 1999، کوین اشتون جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیای بی‌جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت اشیاء فناوری جدیدی است که امکان اتصال و ارتباط تمام اشیاء را از طریق اینترنت فراهم می­سازد. با توجه به پیچیده شدن فرآیندهای کنترلی نظیر مدیریت توزیع خدمات شهری و حمل و نقل، مدیریت بهینه مصرف انرژی در ساختمان، مدیریت و نظارت بر سلامت شهروندان از راه دور، مدیریت مزارع و گلخانه­ ها به صورت هوشمند و بدون نیاز به دخالت نیروی انسانی و …، استفاده از یک فناوری هوشمند که تجهیزات را قادر سازد تا از طریق اینترنت با هم ارتباط برقرار کرده و رفتار خود را مطابق الگوهای هوشمند کنترلی تنظیم کنند، اهمیت فراوانی یافته است. از این رو فناوری اینترنت اشیا در دهه اخیر توسعه کمی و کیفی چشمگیری یافته است. بر اساس گزارش شرکت گارتنر (شرکت پژوهشی و مشاوره‌ای آمریکایی)، تا سال ۲۰۲۰ حدود 20 میلیارد دستگاه مجهز به فناوری اینترنت اشیا وجود خواهد داشت. IBA تخمین زده‌است تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۳۰ میلیارد دستگاه به صورت بی‌سیم به اینترنت اشیاء وصل خواهند شد. این میزان از استقبال و سرمایه­ گذاری در حوزه فناوری اینترنت اشیاء، این فناوری را به یک مکانیزم جدید و قابل اعتنا برای پیاده ­سازی سیستم­های کنترلی بدل ساخته است.

از جمله کاربردهای فناوری اینترنت اشیاء می­توان به مصارف پزشکی و سلامت، مدیریت فضاهای سبز شهری، مدیریت ترافیک و حمل و نقل، کنترل خطوط تولید و تجهیزات کارخانه ­جات، مدیریت روشنایی معابر و فضاهای شهری و ساختمانی، مدیریت مصرف انرژی در ساختمان­ها، مدیریت شبکه­ های توزیع انرژی، مدیریت مزارع و شهرک­های گلخانه­ ای اشاره کرد. شکل ‏2‑8، تصویری مفهومی از کاربرد اینترنت اشیا در هوشمندسازی کارخانه ­جات را نمایش می­دهد. همان­طور که در شکل ‏2‑8 مشخص شده است، تمامی فرآیندهای مربوط به یک واحد صنعتی از جمله کارآیی تجهیزات خطوط تولید، نظارت و رصد فرآیندها، توزیع و فروش کالا و …، از طریق یک فناوری منسجم و مبتنی بر اینترنت کنترل می­شوند.

فناوری اینترنت اشیاء از بسترهای متنوعی برای پیاده ­سازی استفاده می­کند. یکی از این بسترها، شبکه­ های حسگری بی­سیم است. در بخش ‏2-6-، توضیحاتی در خصوص شبکه­ های حسگری بی­سیم ارائه شده است.

شکل ‏2‑8 تصویری مفهومی از کاربرد اینترنت اشیا در هوشمندسازی کارخانه­جات