آموزش, آموزش گلخانه های صنعتی, کشت گلخانه ای زعفران

واقعیت کشت زعفران گلخانه ای

واقعیت کشت زعفران گلخانه ای

 

کشاورزان عزیز

اخیرا عده ای سودجو که متاسفانه تعدادشان کم هم نیست سعی دارند با تبلیغات فریبنده کشاورزان را تشویق به کشت گلخانه ای زعفران نمایند…

تعدادی زیادی به ما مراجعه کرده اند که قصد دارند کلاس اموزشی برگزار کنند

و براشون تبلیغ کنیم…

علی رغم اینکه پیشنهاد مبالغ ریالی زیادی داشتند ولی کاملا مشخص بود که هدفشان سودجویی هست..

یکی از این به اصطلاح اساتید هنوز نمیدانستن که پیاز مادری هرسال ازبین میرود…

دیگری هنوز توان تحلیل آنالیز یک کود ساده را نداشت…

از آنجا که از ابتدای فعالیت مجموعه

تمام مدیران هم قسم شده ایم اولویت فعالیت ها حول محور صداقت و نفع جمعی باشد و هر جا احساس کنیم در حق کشاورز ظلمی میشه ساکت ننشستیم

برآن دیدیم که اشاره ای به روش کشت گلخانه ای داشته باشیم…

تتها مزیت این روش اینه که گلدهی داخل سالن انجام میشه و خطر خسارت بارش ها و…. وجود ندارد…

اما اشکالات عمده این روش شامل

  • سرمایه اولیه بالا جهت احداث سالن و خرید تاسیسات(که فروش تاسیسات سود کلانی برای برخی داره⚡️)
  • انتقال پیاز به مزرعه بعد از اتمام گلدهی که اگه مزیت کشت گلخانه ای این باشه باران….خسارت نزنه …قرار باشه باران خوبی بیاد زمین گل و نمیشه پیاز رو کاشت…اون وقت کشاورز میمونه و پیاز بی زمین….
  • هزینه انتقال پیاز به مزعه که هرساله باید انجام بشه
  • هزینه جمع آوری پیاز از مزرعه و انتقال به گلخانه که هرساله انجام باید بشه
  • کوتاه شدن زمان جذب ریشه
  • درواقع فرصت جذب از زمان گلاب تا زاچ اب رو ازدست میده پیاز
  • احتمال شکستن تیج ها در هنگام انتقال به مزرعه و خفگی پیاز
  • درکل جلوگیری از خطاهای اجرای بار هزینه زیادی در بر خواهد داشت…
  • این روش برا مناطقی که اقلیم مناسبی ندارند استفاده میشود…

برخی دوستان فرموده اند چرا ما کشت گلخانه ای را تخریب میکنیم….

جهت اطلاع این روش کشت فروش کود و ارائه خدمات مارو ارتقا میده ولی وظیفه ما بیان حقیقته…

یکی از کارنشناسان درباره تاخیر استارت اولیه ریشه فرموده اند که

پیازهایی که در شرایط کشت گلخانه مدیریت شده است خود گواه نادرست بودن این ادعا است . به فرض محال اگر این ادعا درست باشد ما از سال اینده پیازها را در مرداد ماه وارد گلخانه میکنیم و در اول مهر ماه فرایند گل گیری انجام خواهد شد . دراینصورت چرخه رشد پیاز زعفران در شرایط گلخانه دقیقا منطبق خواهد بود با کشت سنتی

.اگر کسی اندکی تجربه کشت سنتی داشته باشه میدونه معمولا نیمه دوم مردادماه یا اواخر شهریور گلاب اول رو که میدن پیاز تا اول مهر ریشه زده و جذب رو شروع میکنه اما درکشت گلخانه ملاک زمان برداشت گل نیس ملاک زمانیه که پیاز به مزرعه جدید منتقل شده و ابیاری اول نیز انجام شده و جهت اطلاع دوستان حداقل۷الی۱۰ روز طول میکشه ریشه درخاک مستقر بشه و جذب مناسب رو شروع کنه یعنی حدود ۳۰الی۴۵ روز زمان مفید جذب ازدست رفته….

درباره فرایند نقل و انتقال پیاز به زمین که هزینه بر است و در شرایطی با مشکلاتی همراه است ….نیز فرموده اند

حال اجازه دهید تا کمی هزینه ها و مشکلات کشت سنتی که همه کشاورزان همه ساله با ان دست و پنجه نرم میکنند و کلی هزینه و انرژی کشاورز و کارگر را هدر میدهد را با هم بررسی کنیم تا بعدا خودتان قضاوت خواهید کرد که کشت سنتی هم دارای معایب و مشکلات فراوان است .

فرض کنید یک هکتار زمین زعفران سنتی دارید و همه انها هم به گل نشسته در اولین صبح که هوا هنوز تاریک است مجبور هستید با صرف هزینه بسیار بالا کارگران را راضی کنید که سر زمین حاظر شوند تا گلها را بچینند . حال اگر از هوا باران هم ببارد انوقت است که مشکل کشاورز ده برابر میشود یا باید قید یک هکتار گل که حدود یک تن وزن دارد را بزند یا انکه با پرداخت مبلغ نجومی پول به کارگر در ان شرایط گلها را برداشت کند .

کسانی اندکی تجربه کشت سنتی دارند میداند در مواقع بارندگی گل بالا نمیاد و اگر سطح خاک ماسه بادی پخش شده باشد جمع اوری گل بعد باران شدید هم براحتی امکان پذیره

همچنین اگه هزینه کارگری ملاک باشه

روش گلخانه های هزینه کاشت و برداشت پیاز که در روش سنتی در ۷الی۱۰سال ۱بار انجام میشه در روش گلخانه ای هرسال تکرار شده و تلفات و آسیب های وارده به پیاز هم کم نخواهد بود….

(البته این تنها مزیت کشت گلخانه ای هست که بهش اشاره شد قبلا)

همچنین در بیان مزیت دیگر روش گلخانه ای اشاره فرمودن

مشکل دیگر کشت سنتی افات جوندگان مثل موش و جوجه تیغی و خرگوش است که فقط کشاورز سنتی کار معنی این جملات را میفهمد

یعنی کشت گلخانه ای که پیاز به زمین منتقل میشه موش و جوندگان به پیاز آسیب نمیزنن

در ادامه فرموده اند

مشکل بعدی اینور ژن و وارونگی هوا است .

شاید کشاورزان متوجه شده باشند که وضعیت هوا در چند سال قبل تغییرات شگرفی داشته به طوری که نه تابستانش به تابستان می ماند و نه زمستانش به زمستان و دلیل ان هم گرم شدن کره زمین توسط گازهای گلخانه ای است .

با این توصیف در سالهای اتی باید انتظار تغییرات جوی ناگهانی مانند امسال یا حتی بدتر را نیز داشته باشیم . حال فرض کنید دوسال متوالی شرایط جوی به گونه ای باشد که شرایط خروج گل در زمین وجود نداشته باشد در ان صورت کشاورز باید با گل خداحافظی کند

ظاهرا ایشون یادشون رفته چرخه اصلی تشکیل پیاز دختری و گلسازی در زمانیه که پیاز داخل مزرعه هست نه گلخانه ….پس اگه تغییر اقلیم موثر باشه در هردو روش موثره

همچنین در ادامه فرموده اند که

مشکل بعدی تحلیل رفتن پیاز زعفران در سالهای متمادی است که در کشت گلخانه ای پیاز زعفران برخلاف تصور درشت تر میشود

در کشت گلخانه ای با قطع تیح های مازاد از هر پیاز ۱ پیاز دختری باقی میماند ولی درکشت سنتی شما ۸تن پیاز میکارین و بعد ۷سال تا ۶۰ تن پیاز برداشت میکنید….

درواقع خود افزایش وزن پیاز هم سود خوبی برا کشاورز داره…

این قسمت هم واقعا با تخصص کامل فرموده اند

مشکل بعدی فقیر شدن زمین زعفران در کشت سنتی و اثر الوپاتی پیاز زعفران میبا شد ولی در شرایط گلخانه چون زمین هرسال شخم زده میشود و مواد الی و معدنی که در عمق زمین هستند با خاک سطحی جایگزین میشوند این مشکل دیگر وجود نخواهد داشت .

اگر شما در بستر غنی(مثل روش گلخانه ای)مزرعه احداث کنین فقر ماده الی بوجود نمیاد….کافیه قبل کاشت کود پوسیده بدین و بعد کاشت هم کود فراوری(که روش ساختشو آموزش دادیم قبلا)

متاسفانه افراد سودجو آنقدر تبلیغات فریبنده داشته اند که سرو صدای نهادهای خبری معتبر هم در آمده….

مقاله مرتبط : ایرنا – کشت گلخانه ای زعفران، روش جدید یا سراب سودآوری؟

اخبار کذب از سود آوری کشت گلخانه ای

تبلیغات زیاد، جذب مخاطب و زیان دهی بعد از یک سال!

به گزارش ایرنا، تبلیغات پیرامون مزایای کشت گلخانه ای زعفران به روش آیروپونیک از پارسال با اعلام فراخوان جذب کارآموز در دوره های آموزشی این نوع کشت از طریق شبکه های اجتماعی آغاز شد. در ابتدای امر علاقه مندان فراوانی با هدف شروع کسب و کاری نوین و سودآور در این دوره ها شرکت کردند و حتی برخی برای تامین هزینه بهره مندی از این آموزشها اقدام به گرفتن وام کردند.

اما ورق این اوضاع وقتی برگشت که زمان برداشت محصول زعفران هواکشت و محاسبه سود و زیان آن فرا رسید زیرا سرمایه گذاران این حوزه موفقیتهای مالی وعده شده را کسب نکردند و نالان و شاکی با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خواستار پیگیری موضوع شدند.

کلاهبرداری نیست اما دروغ است!

در کشت گلخانه ای زعفران به روش آیروپونیک یا هواکشت، نیازی به خاک نیست و صرفا با کنار هم چیدن پیازهای زعفران بر روی طبقات چوبی و رطوبت دهی به محیط اقدام به گل گیری از پیاز می شود. بر این اساس، مدعیان این نوع کشت را نمی توان کلاهبردار عنوان کرد زیرا طبق گفته متخصصان ‘پیاز زعفران’ در شرایط دارای رطوبت لازم در هوا و در کنار یک اتاق معمولی نیز به گلدهی می رسد اما وعده های واهی و بیانی متفاوت از واقعیت که بیشتر شبیه به دروغ است اینگونه تبلیغات و آموزشهای آن را از درجه اعتبارساقط می کند. بررسی فنی کارشناسان رسمی حوزه زعفران نشان داد کشت گلخانه ای این محصول بخاطر فقدان کیفیت در زعفران تولیدی، مورد تایید نیست.

دوره ها فقط جنبه تبلیغاتی دارد

رئیس هیات مدیره جمعیت ایرانی علوم زعفران گفت: زعفرانی که در فضای گلخانه تهیه و تولید می شود مواد موثره و مورد انتظار از زعفران را به حد کافی ندارد. به همین دلیل از نظر اقتصادی و کیفیت محصول به هیچوجه مورد تایید نیست. عباس همتی کاخگی افزود: برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه صرفا جنبه تبلیغاتی دارد. این دوره های آموزشی جوانان و افراد جوینده کسب و کار را به سمت و سویی می برد که بیشتر متضرر می شوند و با توجه به اینکه نتایج حاصله با وعده ها فاصله بسیار دارد موجب سرخوردگی آنان می شود. وی ادامه داد: همچین مدرسان این دوره های آموزشی از دانش کافی برخوردار نیستند و صرفا اقدام به ارائه اطلاعات روبنایی از زعفران می کنند. به همین دلیل افراد شرکت کننده در چنین دوره های وارد روند یک فعالیت اقتصادی می شوند که با اصل سودآوری همراه نیست.

گفتنی است موسسه‌ غیرانتفاعی و علمی پژوهشی ‘جمعیت ایرانی علوم زعفران’ با مجوز رسمی کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف پیشرفت و ارتقای علمی دانش زعفران، توسعه کیفی نیروهای متخصص، بهبود و انسجام ‌بخشی به امور دانشی، پژوهشی و آموزشی در زمینه‌ های فناوری تولید، فرآوری، کنترل کیفیت، کاربردهای دارویی و غذایی زعفران و بازاریابی فعالیت می کند.

جهاد کشاورزی مسئول ساماندهی و برخورد

رئیس هیات مدیره جمعیت ایرانی علوم زعفران همچنین گفت: ساماندهی وضعیت موجود، اطلاع رسانی در این زمینه و همچنین برخورد قانونی با برگزارکنندگان اینگونه دوره های آموزشی به واسطه ارائه اطلاعات اشتباه، بر عهده متولی زعفران در کشور یعنی وزارت جهاد کشاورزی است. وی افزود: کشت گلخانه ای زعفران به روش هواکشت اقدامی شدنی است اما سودآوری و کیفیت محصول در این نوع کشت با تبلیغات مطرح شده مغایر است. همتی به نشست پژوهشی با حضور متخصصان علم زعفران از دانشگاهها و دستگاهها در جمعیت ایرانی علوم زعفران اشاره و بیان کرد: در این نشست جنبه های مختلف کشت گلخانه ای زعفران مورد بررسی قرار گرفت و بر ‘قابل تایید نبودن’ این شیوه کشت تاکید شد.

اظهارات یک آموزش دهنده کشت گلخانه ای زعفران

مسئول یکی از موسسه های کارآفرینی در خراسان رضوی و برگزارکننده دوره های آموزش کشت گلخانه ای زعفران نیز گفت: سابقه کشت زعفران در خراسان به بیش از سه هزار سال می رسد اما کشت گلخانه ای این محصول یکی از شیوه های نوین است که معایب کشت در زمین را ندارد. محمد مشئوف افزود: کشت زعفران در زمین با مشکلاتی از جمله سرمازدگی، آفات، مشکلات پیش آمده از سوی جوندگان برای پیاز زعفران و بارندگی هنگام برداشت گل مواجه است که کیفیت محصول را به شدت کاهش می دهد. بار میکروبی بالا به واسطه تماس با خاک نیز از مواردی است که در کشت گلخانه ای مشاهده نمی شود.

پیاز ۲۰ گرم به بالا؟!

وی ادامه داد: در کشت گلخانه ای زعفران از پیازهای ۲۰ گرمی به بالا استفاده می شود. در کشور چین پیازهای ۵۰ گرمی برای این کار استفاده می شوند و به همین دلیل سودآوری در این نوع کشت قطعی می شود بنابراین باید در زمینه تهیه بانک پیاز با کیفیت و وزن بالا اقدام کرد. این برگزارکننده دوره های آموزش کشت گلخانه ای زعفران گفت: معمولا کشت زعفران در زمین طی سالهای پنجم و ششم کشت به سود دهی عالی و پیک سوددهی می رسد و در سال هفتم نیز باید کشاورز اقدام به زیر و رو کردن زمین نماید. اما در کشت گلخانه ای از همان سال نخست در صورت استفاده از پیاز باکیفیت و وزن بالا می توان سوددهی را برای سرمایه گذار متصور شد. وی افزود: مجوز ارائه آموزش در این زمینه را از چندین ارگان دولتی دریافت کرده ایم و علت عدم حمایت از این نوع کشت را نمی دانم.

به گزارش دنیای زعفران، این اظهارات در حالی است که پیاز بالای ۲۰ گرم اصولا بسیار کم است و اگر هم به صورت عمده قابل دستیابی باشد، قیمت بسیار بالایی ( حدود ۲۰ هزار تومان در هر کیلو که ۴ برابر نرخ پیاز معمولی است) دارد.

ضررآوری بیش از سودآوری

مدیر امور باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: پیاز زعفران بگونه ای است که بدون هیچ تغذیه و آبیاری در فضای بیرون از

خاک به واسطه استفاده از ذخیره غذایی موجود در خود پیاز، به گل دهی می رسد. هاشم نقیبی افزود: اما انتقال کشت پیاز زعفران در گلخانه جز هزینه های گزاف برای بهره بردار هیچ چیز دیگر ندارد بنابراین کشت گلخانه ای زعفران مقرون به صرفه محسوب نمی شود. وی ادامه داد: تبلیغات گسترده این شیوه کشت که سابقه آزمایش در سازمان تحقیقات کشاورزی جهاد کشاورزی را دارد از سال ۱۳۸۵ وجود دارد و در این ارتباط هیچ برنامه و شیوه جدیدی مطرح نشده است.

پیاز زعفران بالای ۱۰ گرم بسیار کم است

مدیر امور باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طبق تبلیغات انجام شده در این زمینه برای کشت گلخانه ای نیاز به پیاز بالای ۱۰گرم است. بطور میانگین در هر یک کیلوگرم بین ۲۰ تا ۲۵ درصد پیاز زعفران با وزن ۱۰ گرم وجود دارد. وی افزود: به این ترتیب برای کشت هزار عدد پیاز زعفران در هر مترمربع به روش هواکشت نیاز به ۱۰ کیلوگرم پیاز زعفران ۱۰ گرمی است که با خرید ۵۰ کیلوگرم پیاز زعفران پس از دسته بندی به دست می آید.

دوره های آموزشی در شهرستانهای زعفران خیز

مدیر امور باغبانی و زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه اظهارداشت: برگزارکنندگان این دوره های آموزشی برای کشت گلخانه ای محصول زعفران به ازای هر ساعت آموزش حدود چهار میلیون ریال از شرکت کنندگان دریافت می کنند. این در حالی است که جزوات آموزشی در این دوره ها نیز به قیمت دهها میلیون ریالی به فروش می رود. وی افزود: اخذ این میزان هزینه برای دوره های آموزشی در حالی است که سودآوری در این نوع کشت برای بهره برداران به هیچوجه محقق نمی شود.

مراجعه معترضان و متضرران به جهاد کشاورزی

نقیبی ادامه داد: طی روزهای اخیر افراد متعددی در اعتراض به روند برگزاری کلاسهای آموزشی، به سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مراجعه کرده و خواستار رسیدگی به موضوع و اطلاع رسانی در این زمینه شده اند. وی گفت: روند فعالیت برگزارکنندگان این دوره های آموزشی در شهرستانهای مشهد، بردسکن، مه ولات و تربت حیدریه به شدت رو به افزایش است و امیدواریم متقاضیان با کسب اطلاعات و آگاهی کافی اقدام به ثبت نام در چنین برنامه هایی نکنند.

ورود موفق چین به این حوزه هم کذب است

کارشناس مسئول زعفران سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: در تبلیغات این دوره های آموزشی موفقیت کشور چین در کشت گلخانه ای زعفران مثال زده و به عنوان نمونه معرفی می شود. این ادعا کاملا کذب است زیرا چین اخیرا با ورود به بازار زعفران در جهت گرفتن این بازار از ایران و اسپانیا گام بر می دارد.

 

منبع

گروه بیا تو کار